محمد نعمت پور
ریاست سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری رشت:
سلامت و بهداشت شهروندان همواره در جوامع و کلانشهر های مختلف دستخوش خسارات ناشی از انتشار آلاینده ها می باشد . از برجسته ترین اتفاقات ممکن توسط متولیان مربوطه و از مهم ترین استراتژیهای پیش رو ، پیگیری انتقال اصناف آلاینده به خارج از محدوده های شهری می باشد.
 سلامت و بهداشت شهروندان همواره در جوامع و کلانشهر های مختلف دستخوش خسارات ناشی از انتشار آلاینده ها می باشد . از برجسته ترین اتفاقات ممکن توسط متولیان مربوطه و از مهم ترین استراتژیهای پیش رو ، پیگیری انتقال اصناف آلاینده به خارج از محدوده های شهری می باشد.تحلیل ابعاد اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی، بهداشتی ایمنی ، حفاظت و در نهایت فرهنگی طرح های ساماندهی بیانگر آن است که در ساماندهی اصناف و مشاغل مزاحم و آلاینده برخورد قهری و پلمپ واحدهای تجاری نمی‌تواند راهکاری مناسب باشد. در وهله اول ضمن توقف صدور مجوز و پروانه کسب در بافت مسکونی، می‌توان با ایجاد شهرک‏های تخصصی در خارج از شهرها زمینه انتقال این مشاغل را فراهم کرد. در مسیر فوق اعطای وام‏های کم بهره و کمک به خرید واحدهای تجاری شهرک‏های مذکور، تبلیغ و تشویق شهروندان به مراجعه به شهرک‏های تخصصی، ایجاد امکانات رفاهی و مالی در این شهرک‏ها، حذف یا کاهش عوارض سالیانه واحد‏های تجاری و... می‌تواند در تسریع انتقال این‏گونه مشاغل به شهرک‏های تخصصی موثر باشدهمچنین تسریع در روند اجرایی و تدوین قوانین صحیح با بهره مندی از برنامه های مدون می بایست با همسو بودن نهادهای مرتبط انجام پذیرد . انتقال صنایع آلاینده به تفکیک و به صورت مرحله ای با رعایت تقدم و تأخر و بر اساس شدت آلایندگی نیز از تدابیر دیگر در این راستا می باشد .شهرداری ها با بررسی نقاط قوت و ضعف کارخانه ها و مشاغل مزاحم که در طی روند گسترش و توسعه شهری خواسته یا ناخواسته در در بافت مرکزی شهرها قرار گرفته اند تلاش می نماید، با صیانت از مؤلفه های فرهنگی و اجتماعی با ایجاد وحدت رویه و برنامه ریزی کاربردی و عملی زمینه انتقال و ایجاد شهرک های صنوف در خارج از محدوده شهر ها را  اجرا نماید.
تاریخ:
1401/07/10
تعداد بازدید:
68231
منبع:
سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری رشت
آدرس: گیلان ، میدان فرهنگ ، خیابان پرستار، جنب شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان ، سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری رشت
تلفن: 33340696-013  کدپستی: 4193713435
پست الکترونیک: mayadin.rasht@gmail.com
کلیه حقوق محتوای این سایت متعلق به سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری رشت می باشد.
Powered by DorsaPortal